تجام

سفیر سابق چین در ایران می‌گوید توافق میان امارات و اسرائیل بخشی از تلاش گسترده‌تر آمریکا جهت منزوی‌سازی ایران است. آمریکا تلاش کند بازیگران چینی را از روند بازسازی عراق و سوریه کنار بگذارد.

سرویس جهان مشرق - یک دیپلمات ارشد سابق چین می‌گوید متحدان آمریکا در خاورمیانه تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند تا علیه چین موضع بگیرند، امری که برنامه‌های چین جهت برخورداری از یک پایگاه و موضع بزرگ‌تر در منطقه را با چالش مواجه می‌سازد.

هوا لیمینگ سفیر چین در ایران بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ همچنین گفته که توافق مهم جدید میان اسرائیل و امارات که با میانجی‌گری آمریکا صورت گرفته است، بخشی از راهبرد بزرگ‌تر آمریکا جهت منزوی‌سازی ایران است. ایران یکی از شرکای اقتصادی چین در منطقه محسوب می‌شود.

امارات پس از مصر و اردن به سومین کشور عرب تبدیل شد که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد. اسرائیل در عوض پذیرفته که طرح بحث‌برانگیز الحاق بخش اشغالی کرانه باختری را به حالت تعلیق دربیاورد. لیمینگ که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ نیز سفیر چین در امارات بوده است، در این خصوص اظهار داشت که توافق صرفاً گام اول برنامه آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود. وی در این خصوص گفت:

«در ادامه ممکن است آمریکا به میانجی‌گری جهت انعقاد توافق صلح میان کشورهای عرب و اسرائیل ادامه دهد تا بدین طریق موضوع فلسطین را کم‌اهمیت جلوه دهد و در عین حال کشورهای عرب را در برابر ایران متحد سازد.»

خاورمیانه ۶۰ درصد نفت وارداتی چین را تأمین می‌کند و بنا بر گفته لیمینگ، مسیر راهبردی حدفاصل خلیج فارس و تنگه مالاکا برای چین «مسئله مرگ و زندگی» است. خاورمیانه همچنین نزد ابتکار کمربند و جاده چین اهمیت فراوان دارد. ابتکار کمربند و جاده یک ابتکار تجاری بزرگ جهت پیوند زدن اقتصادها به یک شبکه تجاری چین‌محور محسوب می‌شود.

اما لیمینگ می‌گوید تنش میان چین و آمریکا به این طرح لطمه می‌زند و اینکه آمریکا «متحدان خود در خاورمیانه را تحت فشار قرار داده تا از چین فاصله بگیرند.»

 وی در این باره گفت:

«متحدان آمریکا در سطح دنیا با مشکل مواجه شده‌اند از آن جهت که مجبورند میان واشنگتن و پکن جانب یکی را بگیرند. این امر می‌تواند برای منطقه که به شدت نیاز مالی دارد، دردسرساز شود.»

این فشارها در ماه مه نمود پیدا کردند. در آن مقطع، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از اسرائیل دیدن کرد و به این کشور در خصوص روابط محکم‌تر با چین هشدار داد. پمپئو در جریان دیدار خود با مشارکت چین در ساخت بزرگ‌ترین کارخانه شیرین‌سازی آب دنیا در اسرائیل مخالفت کرد. اسرائیل در ادامه یک شرکت محلی به نام آی‌دی‌ئی  را برای انجام پروژه انتخاب کرد و این شرکت را به یکی از زیرمجموعه‌های سی‌کی هاچیسون هلدینگز واقع در هنگ‌کنگ ترجیح داد.

لیمینگ همچنین گفت که انتظار می‌رود آمریکا بر متحدان خود در منطقه فشار بیاورد تا به تلاش‌های چین جهت مشارکت در بازسازی عراق و سوریه لطمه بزنند. وی گفت:

«چین... به توسعه روابط با کشورهای خاورمیانه از جمله ایران ادامه خواهد داد.»

این روابط آنجا که پمپئو تهدید کرد روسیه و چین اگر با پیشنهاد آمریکا در خصوص بازگشت تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران مخالفت کنند، تحریم خواهند شد، در کانون توجه قرار گرفتند. تحریم‌ها ضد ایران ذیل توافق هسته‌ای منعقده در سال ۲۰۱۵ برداشته شدند، اما واشنگتن تهران را به عدم تبعیت از این توافق تاریخی متهم کرده است. آمریکا دو سال پیش از توافق مذکور خارج شد.

سخنگوی هیئت نمایندگی چین در سازمان ملل اظهار داشت آمریکا دیگر جزو کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای نیست و به لحاظ حقوقی حق ندارد وضع مجدد تحریم‌ها را از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کند. این سخنگو اظهار داشت چین قویاً مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تعمیم حوزه صلاحیت قضایی این کشور به خارج به بهانه توافق هسته‌ای است.

چین و ایران همچنین مشغول مذاکره بر سر یک قرارداد سرمایه‌گذاری و امنیتی ۲۵ ساله هستند که ظاهراً در قالب آن چین ۴۰۰ میلیارد دلار در ۱۰۰ پروژه در ایران از جمله پروژه‌های بانکی، مخابرات، بنادر، راه‌آهن، و پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

فان هونگدا استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای می‌گوید قرارداد فوق‌الذکر که هنوز نهایی نشده است زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورده است. فان گفت که ایران و چین باید با همکاری یکدیگر اعتماد متقابل را تقویت کنند و درک و شناخت از یکدیگر را بهبود بخشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 4
    استان جلفاوه"مشتاقانه برای بازگشت"خواست ابتدای لیست کشورهای گوگولی مگولی'فتنه انگلیسی'باشه....خدا خیرشون بده
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 3
    آواز ارتباط بر طبق تفاهنامه چین با ایران که بر ضد دستاوردهای چهل ساله خاصه سالهای اخیر از نوع تحریم آمریکا که هنوز بر آن تاکید میورزد تا بلکه بتواند موجب ناراحتی مردم از حکومت شود و آنها به آرزوهاشان سقوط رژیم و یا نشستن بر سر میز مذاکره بر طبق میل آنها بمنظور خلع سلاح کلی ایران که یکی از آنها حضور در منطقه که باعث شد آخرین طرح آنها یعنی داعش با طرح های پیرامون آن که بسیاری پشت آن قرار داشتند و آخر سر بر مردم ایران آوار شوند بود .حساب های آنها را برهم زده و قبل از اتفاق پیشدستی نموده و طرح ورشو که سال 97 رقم خورد کلید بخورد و امروز با عبور هواپیمای اسرائیل از فضای عربستان بسمت ابوظبی رسما نشان داد که باصطلاح بزرگ اعراب خود اصل کار است و بقیه با هدایت عربستان روابط پنهانی را عیان میسازند . تا اینگونه ضعف خود را پنهان سازند . ما که از قبل میدانستیم امروز اعراب از جمله فلسطینی ها متوجه شده اند بازی خورده اند . هر چند طبق نامه همسر عرفات که از امارات حمایت میکند گفته بغیر از عباس طبق نوشته های عرفات خائن هستید و از عباس خواسته حقوق ماهانه ده هزار یوروئی او و دخترش بپردازند .که احتمالا بخاطر پول اسم عباس را جز بقیه نبرده .یعنی فساد اندر فساد .پاشنه آشیل حاکمان کشورهای عربی ..و اینکه به چین تذکر دهند یا با ما یا با ایران .اتفاق خاصی در کشورهای فقیر نمیافته که قادر به بستن دهان ها شوند .بالاخره از جائی اعتراضات علیه روابط آشکار اسرائیل و کشورهای عرب شروع میشه .فوقش ما با همین فرمان میریم جلو و هر چه قویتر میشیم .آنها باید فکری برای بعد خودشان کنند که بعد از برک و دوزک چگونه با این اوصاع اقتصاد جهانی که آمار امروز هند در آمد رو به خرابی میره میتوانند جواب فردای اقتصاد خودشان را بدهند .با اوضاع بازار نفت .چقدر پس انداز دارند که بخواهند از جمله سودان را هم کمک کنند در حالیکه خودشان با مشکل مواجه اند .فوقش یک یا دو سال . بعدش چی .اونوقت چین مینشینه که آمریکا و اسرائیل هر چه خواستند بر سر او بیاورند .تازه با ما هم کاری نداشته باشه .ما هم باید نکاهمان بدست و توان جوانان و تلاشگران خودمان باشه . بنفع خودمانه . قرار نبود دست از کار بشوئیم به لطف و خواست خدا و همت مردم ایمان و اعتقاد و اعتماد داریم همانطور که تا کنون با ما همراه و پشتیبان بوده والا دور زمانی میبایست از پا بیفتیم .
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 3
    این لشگر غربگداها هم که از صبح تاشب بر علیه چین و روسیه کامنت میزارن درواقع همکارای آمریکا و اسرائیل در اجرای همین سیاستن که میخوان ایران تسلیم خواسته های غرب بشه وگرنه دلشون برای ایران نسوخته.
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 3
    بالاخره قردادایران وچین نهایی خواهد شد به کوری چشم افراد بوقلمون صفت که تا دیروز توده اب و ماوویسم بودند وحالا اروپا یی وامریکایی دو اتشه شدند پترو پارسیها استات او یلیها کرسنتی ها کومله ایها البته همشون نوکران انگلیسند تو حدیث مفصل بخوان .....مال حرام راه حرام خرج میشه عاقبت برباد .
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    7 0
    خارجی ها در کمال خونسردی و سکوت سیاستهاشونو پیش میبرن ما هم فقط هارت و پورت میکنیم ما ایرانی ها چیزی به غیر از یه مشت هارت و پورت و هیجان و و شور و شعار تو خالی نیستیم تنها هنرمون اینه که سر همدیگه را کلاه بزاریم.....!!
  • بیسیمچی US ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 1
    بسم الله ... به گمان بنده جنس قدرت و ابر قدرتی طوری است که بدون تقوی ذاتا باعث سقوط و استکبار می شود. حال چه امپریالیسم امریکا باشد خواه چین باشد و خواه روسیه. بدون تقوی و پرهیزکاری هر کشوری دست برتر را پیدا کند قطعا شروع به استعمار دیگران خواهد کرد. کما اینکه غربی ها چنین کردند و بی تردید چین نیز فعالیت های استعماری خود را در برخی کشورهای افریقایی آغاز کرده است. در این میان هرچند منکر لزوم ارتباط با سایر کشورها من جمله چین نیستیم، اما به فرموده رهبری، ایران باید از توان داخلی خود بهره ببرد و وابسته به شرق و غرب عالم نباشد.
  • حقدوست IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 0
    این طرح دقیقا برای مقابله با چین و روسیه است ، امریکا به شدت در تلاش است با سلطه و نفوذ در جغرافیای کشورهای مهم خاورمیانه و منابع و بازار انرژی انها چین و روسیه و حتا اروپا را تحت تسلیم حاکمیت جهانی خود در بیاورد و این نقشه را با تضعیف و تسلط بر خاورمیانه اغاز کرده و اگر چین و روسیه و اروپا برای منافع و استقلال و حاکمیت و بقا خود وارد میدان نشوند تبدیل به نوکران و بردگان امریکا خواهند شد و همینطور این طرح های امریکا برای هند و پاکستان و کره و ژاپن و دیگر قدرتهای دنیا هم خطرناک است و بقا و موجودیت و حاکمیت انها را تهدید خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس